A Tale Of A Tub

Event Onsite

Finissage en gesprek met Charl Landvreugd

The event Finissage en gesprek met Charl Landvreugd took place on 28 January 2018, 16:00 – 18:00.

Met kunstenaar en curator Charl Landvreugd gaan we naar aanleiding van de tentoonstelling ROME in gesprek over cultureel burgerschap, over de vraag op welke manier kunst bijdraagt aan een gevoel van ‘thuishoren’ en op welke manier de (Nederlandse) kunstwereld een representatie vormt van processen van culturele in- en uitsluiting.

Nederlands gesproken, gratis entree (donatie aanbevolen)
This event will be held in Dutch

In de huidige tentoonstelling ROME richt kunstenaar Christopher Kulendran Thomas zich op de mondiale mechanismen van de circulatie en distributie van kunst en onderzoekt hoe deze onze kijk op de realiteit beïnvloeden. De tentoonstelling is geworteld in Thomas’ persoonlijke geschiedenis. Zijn familie komt uit ‘Eelam’, het thuisland van de Tamils. Tijdens de burgeroorlog in Sri Lanka werd ‘Eelam’ drie decennia lang bestuurd als een autonome staat door een neomarxistische revolutie. De onafhankelijkheidsbeweging werd echter onder het mom van nationale soevereiniteit van Sri Lanka in 2009 op gewelddadige wijze het zwijgen opgelegd en ‘Eelam’ verdween van de (politieke) kaart. In de directe nasleep van het geweld en de daarop volgende economische liberalisering bloeide de lokale markt voor hedendaagse kunst op onder aansporing van de nationale overheid. ROME toont kunstwerken die Thomas kocht tijdens de economische boom. Hij integreert de kunstwerken in zijn eigen composities, om ze vervolgens als onderdeel van zijn langlopende project When Platitudes Become From in het internationale kunstcircuit te introduceren. Op deze wijze speelt hij in op de mondiale kapitaalmechanismen die bepalen wat ‘hedendaagse kunst’ is zet vraagtekens bij hoe een democratie als Sri Lanka deze internationale mechanismen op politieke wijze inzet in de lokale situatie ter promotie van de veronderstelde eenheid in het land.

Charl Landvreugd (1971) werd geboren in Paramaribo en groeide op in Rotterdam. Voor hem is het idee van ‘Blackness’ een politiek instrument. Zijn interesse gaat daarbij met name uit naar de manier waarop Afro-diversiteit binnen de kunst tot uiting komt. Zijn kennis van deze mechanismen is voor hem een manier om zich te uiten over onze gemeenschappelijke inzet om over cultuur te spreken in de hedendaagse Europese maatschappij. Als kunstenaar/onderzoeker maakt Landvreugd sculpturen, installaties, performances, fotografie, video, tentoonstellingen en schrijft hij teksten. Sinds 2009 is zijn werk getoond in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, de Caraïben, Senegal en Nederland. Zijn werk is gepubliceerd in tijdschriften als ARC, Small Axe, Open Arts Journal en meerdere catalogi. Landvreugd studeerde aan Goldsmiths College in Londen en Columbia University in New York. Hij is momenteel PhD-kandidaat aan het Royal College of Art in London.

Charl Landvreugd, Atlantic Transformerz Ile de Ngor, 2014